Vitamín B5

 

Účinky vitamínu B5

Příznivě působí při kožních problémech a při léčbě akné
Snižuje nadměrnou produkci kožního mazu
Příznivě ovlivňuje kvalitu nehtů
Napomáhá růstu, pigmentaci a regeneraci vlasů, zahušťuje vlasy
Brání předčasnému vypadávání vlasů a jejich šedivění
Stimuluje obnovu kožních buněk, podporuje hojení ran, jizev a popálenin
Zabraňuje zánětům a podráždění kůže, předchází tvorbě vrásek
Podporuje tvorbu protilátek a stimuluje imunitní systém
Pomáhá při léčbě bakteriálních infekcí, posiluje funkci jater
Udržuje vyrovnanou hladinu krevního cukru
Má protistresové účinky a to působením na nadledvinky, působí proti depresím a úzkostem
Používá se ke snížení cholesterolu a preventivně proti aterosklerose
Působí proti zánětům sliznice dýchacích cest, zánětu tlustého střeva


Charakteristika

Vitamín B5 (kyselina pantotenová) je jeden z důležitých vitamínů skupiny B, rozpustných ve vodě. Aktivní forma kyseliny pantotenové - koenzym A se podílí na veškerých procesech látkové výměny v našem těle. Nezbytný je při metabolismu sacharidů a lipidů, při produkci glukokortikoidů, pohlavních hormonů a také při vedení nervových signálů. Pro zdraví kůže, vlasů a sliznic je vitamín B5 tak důležitý, že je často označován jako vitamín krásy. Vitamín B5 také redukuje tvorbu androgenů (hormonů nadledvin), které hrají důležitou roli při vzniku akné - jejich zvýšená tvorba zodpovídá za nadměrnou produkci mazu. Dále zlepšuje stav organismu při chronickém únavovém syndromu, migréně, zažívacích obtížích a některých případech alergie.

 

Předávkování vitamínem B5

Stejně jako ostatní vitamíny skupiny B je i vitamín B5 (kyselina pantotenová) zcela rozpustný ve vodě a jeho nadbytečné množství je z organismu odváděno močí pryč bez dalšího ukládání. I vyšší dávky nejsou toxické a předávkování je takřka vyloučeno.

 

Přirozené zdroje vitamínu B5

Vitamín B5 je obsažen v mnoha potravinách, ale jeho účinnost se ztrácí vařením, konzervací nebo působením světla. Ničí ho konzervační postupy a průmyslové zpracování jídel, dále kofein, alkohol, léky obsahující síru, antikoncepční přípravky, léky na spaní. Zdroje: otruby, vejce – žloutek, droždí, včelí mateří kašička, syrové pšeničné klíčky, maso zejména vnitřnosti (játra, ledvinky), slupky z obilí, fazole, avokádo, brokolice, melasa, ořechy, sezamová a slunečnicová semena, sója, hrách, langusty, tresčí jikry.

 

Signály jeho nedostatku

Vyčerpanost, bolest hlavy a kloubů, předčasné šedivění, potíže zraku, tuhost v rukách a nohách, vypadávání vlasů, trhlinky v koutcích úst, snížená schopnost učit se, zácpa.

 

Vyšší dávky vitamínu B5 potřebují

Diabetici, starší lidé, lidé s onemocněním trávicího traktu a při užívání hormonální antikoncepce.